Belangrijke ontwikkelingen in de recente geschiedenis

Thee is sinds 1610 niet meer weg te denken uit Nederland, maar de theecultuur is wel sterk veranderd. Het zijn spannende tijden, want er gebeurt veel, de Nederlandse theecultuur zit in een opleving. Dit was in 1960 wel anders, de consumptie van thee beleefde wereldwijd, en ook in Nederland een dip. De consumptie van thee liep terug, theezakjes verdrongen losse thee en thee moest concurreren met goedkope frisdranken en een steeds dominantere koffiecultuur (1).

Hernieuwde interesse en een wereldwijde stijgende consumptie #

De hernieuwde interesse in thee is een sterke trend van de afgelopen 20 jaar, zowel wereldwijd als in Nederland. De wereldwijde consumptie steeg de laatste decennium met 3.5% (2). De nieuwe kennis over de gezonde eigenschappen van thee heeft hier waarschijnlijk sterk aan bijgedragen. De wereldwijde theecultuur bevindt zich in een opleving (renacaniese), met stijgende consumptie maar ook een grotere vraag naar thee van ‘hoge’ kwaliteit (3).

De gezonde eigenschappen van thee bevestigd  #

De nieuwe kennis over de gezonde eigenschappen van thee startte met de ontdekking van cafeïne in 1819. Sindsdien heeft de fytochemie (onderdeel van chemie die de stoffen van planten bestudeert) zich steeds verder ontwikkeld. Dit vakgebied heeft de laatste jaren steeds meer vermoedens over thee en het effect van thee op de gezondheid bevestigd.

Een explosie in smaken en geuren #

De uitvinding van kunstmatige smaak en geurstoffen in 1870 heeft geleid tot een explosie in smaken. De eerste kunstmatige smaakstof was vanille, maar hierbij is het niet gebleven. Er zijn duizenden thee stijlen en variaties met kunstmatige smaak en geurstoffen op de thee markt bijgekomen (4).

De thee markt is veranderd (globalisering en het internet)  #

De theemarkt zelf is ook veranderd. Thee is de afgelopen eeuwen steeds goedkoper geworden, en met de komst van webshops zijn er meer verkopers dan ooit. De steeds verdergaande globalisering heeft alle smaken van de wereld met de klik van een muis beschikbaar voor ons in Nederland gemaakt. Thee kopen en verkopen is makkelijker geworden.

Thee webshops, winkels, tuinen en merken #

Thee is voor meer mensen alledaags geworden en beschikbaar voor iedereen. Dit is bij de theegids ook terug te zien op het internet. Nederland telt op het moment (31-08-2023): meer dan 200 thee webshops, 100 theewinkels, 120 theetuinen en meer dan 50 verschillende theemerken. 

Deze bedrijven zijn, samen met een groeiend aantal theesommeliers, de drijvende kracht achter de groeiende theecultuur in Nederland. 

De thee kennisbank heeft strikte richtlijnen voor brononderzoek. Alle bronnen die voor dit artikel gebruikt zijn kunnen gevonden worden op onze bronnen pagina.

Inloggen

Registreren

Wachtwoord opnieuw instellen

Vul je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt dan een link waarmee je een nieuw wachtwoord kan instellen via de e-mail.

Aanmelden
sommelier

Leuk dat je onderdeel wil zijn van de theegids. Laat je email adres achter en ik neem binnen drie werkdagen contact met je op om jouw aanmelding compleet te maken.

Afmelden voor de thee club

Aanmelden wachtlijst


Afmelden bedrijvenregister

Dit is het formulier om compleet te worden verwijderd uit het nationale thee bedrijven register. 

Wij zullen deze gegevens alleen gebruiken om je afmelding te bevestigen.


Aanmelden bedrijvenregister

Dit is het formulier om te worden opgenomen in het nationale thee bedrijven register. 

Contact informatie
Wij zullen deze gegevens alleen gebruiken om je aanmelding te bevestigen en eventueel om je te vragen naar aanvullende informatie.
Bedrijfsinformatie
Logo bedrijf
Selecteer 3 specialiteiten
Wachtlijst theegids

De theegids wordt nog ontwikkeld. Het is een gids met daarin alle thee van Nederland.

Zou jij met jouw assortiment gratis vermeld willen staan in de theegids?

Stel een vraag

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief

Aanbiedingen, verhalen en nieuws

Contact formulier

Laat hier je email en bericht achter en ik neem binnen 3 werkdagen contact met je op.