Dit is de perfecte pagina voor het zoeken naar de theemerken die bij jou passen. Je vind hier namelijk alle theemerken die in Nederland verkocht worden.
Geverifieerde theemerken
Theemerken zoeken
Staat het theemerk dat je zoekt niet tussen de lijst met geverifieerde merken? Gebruik dan de onderstaande zoekbalk voor het doorzoeken van het nationale theebedrijven register of ga direct naar de alle thee bedrijven pagina.
Nederland telt ongeveer 62 merken die samen honderden theesoorten, stijlen en variaties verkopen. Soms mist er nog wel eens wat. Heb jij of ken jij theemerk die niet op deze pagina staan? Neem dan contact met ons op.
Wist je dat de geschiedenis van theemerken heel bewogen is?
Wij vinden theemerken die thee verpakken en verkopen heel normaal. Maar in de geschiedenis van thee is dit helemaal niet zo normaal. Thee werd in 1800 steeds toegankelijker voor burgers. Maar thee werd tot 1850 voornamelijk los over de toonbank verkocht door lokale kruideniers.
Hoe zijn theemerken ontstaan?
De manier van verkopen van thee veranderde naarmate thee in Europa steeds vaker ‘vervalst’ oftewel vermengd werd. De burgers verloren hun vertrouwen in de kruideniers, exporterende landen en thee (als product). In reactie hierop begonnen kleine en grote kruideniers zoals: Horniman, Lipton en Twinnings
met het verpakken en verkopen van thee onder een merknaam, net als ‘onze’ eigen Douwe Egberts. De merken beloofden geen ‘vervalste’ thee te verkopen. Tevens waren het ook deze merken die de uitvinding van het theezakje overnamen. Theemerken werden hierdoor gezien als betrouwbaarder en gemakkelijker. En om dit extra duidelijk te maken gingen deze merken ‘adverteren’, iets wat tot dan toe (1800) eigenlijk niet gebeurde. De opkomst van grote merken hebben – en spelen nog steeds – een grote rol in het vormen van de theemarkt en cultuur. Een interessante boek hierover is: A thirst for empire.
Theemerken vandaag de dag
De grote verscheidenheid aan theemerken die je vandaag de dag als theedrinker in het schap ziet (en op deze pagina) is een gevolg van vernieuwingen in de keten. De belangrijkste vernieuwingen sinds 1800 zijn met name op het gebied van smaak, geur en transport. Met de komst van kunstmatige smaak en geurstoffen in het begin van de jaren vijftig heeft er een explosie aan nieuwe smaken en geuren plaatsgevonden. Veel populaire fruit theesoorten die nu populair zijn worden gemaakt met kunstmatige smaak en geurstoffen. Door globalisering en innovaties op het gebied van transport zijn de grenzen voor theemerken steeds verder vervaagd. Veel populaire merken zoals Clipper kunnen hierdoor hun thee makkelijk verkopen in Nederland, Amerika of andere landen.
Het is een feest om een theedrinker in de 21e eeuw te zijn.
Wil je vermeld worden op deze pagina? Registreer je en wordt gratis een geverifieerd theemerk!